Program edukacyjny
METODY PRACY Z DZIEĆMI- PROGRAMY EDUKACYJNE
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na wszechstronny rozwój dziecka. Jest ona dostosowana do aktualnych potrzeb społecznych. Przedszkole osiąga bardzo dobre wyniki w różnych dziedzinach swojej działalności: wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej.
Przedszkole Publiczne Nr 6, realizuje program znajdujący się na liście programów polecanych przez MEN, który jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym. Realizowany program wychowania przedszkolnego:
- ,,Trefliki w przedszkolu”Dorota Kossakowska (Podręcznikarnia)
Rozszerzenie programów stanowią autorskie metody nauczania, , programy autorskie oraz cały wachlarz dodatkowych form aktywności, takich jak: język angielski, rytmika, robotyka, logopedia, terapia pedagogiczna, zajęcia ruchowe (,, Aktywny przedszkolak”, ,,Przedszkoliada”),szachy. Organizujemy szereg wycieczek edukacyjnych m.in. do kina , teatru, galerii, zoo, gospodarstw agroturystycznych. Uczęszczamy również na zajęcia edukacyjne do Centrum Nauk Przyrodniczych , Młodzieżowego Domu Kultury, Akademii Edukacyjnej, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Zapraszamy do nas ciekawych gości , jak policjant, strażak . Przygotowujemy wiele przedstawień , teatrów.
Programy i projekty poprzez realizacje których osiągane są zamierzone cele edukacyjne, wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem nowatorskich rozwiązań:
1.,,Mały czytelnik”- umożliwienie dzieciom dobrowolnego i spontanicznego udziału w zabawach z tekstem oraz częstego kontaktu z książką, poznawanie utworów literatury dziecięcej oraz rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez różnorodne formy aktywności.
- doskonalenie umiejętności językowych:
- koncentracja uwagi;
- rozwijanie pamięci i wyobraźni;
- wykazywanie zainteresowania książką;
- umiejętności oceny zachowania, postępowania bohaterów;- rozwijanie kreatywności, umiejętności wyrażania emocji przy pomocy mowy/mimiki/ruchu/gestu;
- znajomości popularnych bajek i baśni;
- wzrostowi czytelnictwa.
2. ,,Laboratorium małych odkrywców”- umożliwia rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego.
-rozwijanie zainteresowań fizycznych i przyrodniczych
- stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem;
- kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach;
- budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy;
- budzenie ciekawości i aktywności;
- poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń;
- odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego;
- wzbogacanie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
3. ,, Z ekologią na Ty”
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budzących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca , śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
4.,,Uczymy Misia Mówisia mówić”- pogram logopedyczny, który nastawiony jest na profilaktykę logopedyczną i korekcję wad mowy.
- wzrost świadomości dzieci czym jest prawidłowa wymowa i jakie są konsekwencje błędnej wymowy, czym jest komunikacja międzyludzka, jakie są jej zasady i normy.
5. „Zakodowane przedszkolaki”- jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego
oraz zmieniający się w bardzo szybkim tempie świat.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie.
- wzbudzenie zainteresowania naukami ścisłymi;
- zachęcanie do eksperymentowania;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci;
- wyzwolenie radości z efektów własnej działalności;
- kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia
sobie zarówno w nowych jak i trudnych sytuacjach;
- rozwijanie logicznego, algorytmicznego myślenia,
- poznanie podstawowych konstrukcji programistycznych,
- rozwijanie kompetencji społecznych, umiejętności pracy w zespole.
6.,,Gimnastyka to zabawa”- propagowanie zdrowego stylu życia, rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu.
- kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi sprzętami, przyborami gimnastycznymi podczas gier i zabaw ruchowych;
- rozwijanie zainteresowań sportem;
- poznanie zasad rywalizacji sportowej;
- współdziałanie w parze, grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej;
- dbanie o prawidłową postawę;
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych.
7.,,Gramy zmysłami- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny jest to innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci.
Poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
- Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i
zmysłów;
- Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
- Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji
edukacyjnych;
- Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego
ciała;
- Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
8.,,Polski język migowy w zabawie i piosence”- promowanie wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauki języka migowego. Wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez kontakt z elementarnymi znakami z zakresu daktylografii oraz ideografii.
- wyszukiwanie informacji na temat języka migowego;
- nauka podstawowych zwrotów w języku migowym;
- tworzenie wypowiedzi i sprawdzenie umiejętności ich rozumowania;
- nauka piosenek z wykorzystaniem języka migowego;
- doskonalenie warsztatu własnego;
- spotkanie z osoba niesłyszącą;
- obchody dnia osób z niepełnosprawnościami.
9,,Przedszkola dla wszystkich przyjazne”. Celem projektu jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej w formie wzbogacenia oferty edukacyjnej placówek objętych wsparciem.
10.,, Gry planszowe fajna sprawa w ferie zimowe niezła zabawa”- Projekt zakłada zapoznanie dzieci z różnego rodzaju grami (np. planszowe, edukacyjne, strategiczne). Dzieci w tym czasie dowiedzą się co to są gry, jakie mogą mieć zasady oraz jak możemy podzielić gry. W projekcie dzieci będą miały szansę popróbować swoich sił także w układaniu puzzli. Najważniejszym celem tego projektu jest zaproponowanie dzieciom rozrywki i dobrej zabawy uwzględniając rozwój małej motoryki, spostrzegawczości, refleksu, zdrowej rywalizacji. Zapoznanie dzieci z grami, które pozwalają na kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej, a także wzbogacanie słownika oraz doskonalenie umiejętności matematycznych.
11. ,,Biały ząbek” - celem jest uświadomienie dzieciom konieczności dbania o zęby, nauczenie prawidłowego ich czyszczenia, zdrowego odżywiania, a także eliminowanie zjawiska strachu przed stomatologiem. Aby dopełnić edukację, przedszkolaki odwiedzą pani stomatolog, która dokona przeglądu uzębienia uczestników programu i przekaże pisemną informację dla rodziców, mówiącą o stanie zębów dzieci. Na zakończenie przedszkole otrzyma materiały promocyjne tj. plakaty i ulotki mówiące o profilaktyce chorób zębów i dziąseł oraz szczoteczki do zębów dla każdego uczestnika programu.
Placówka efektywnie realizuje zadania oparte na nowej podstawie programowej. Stwarza warunki do twórczej swobodnej aktywności zabawowej dzieci. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza przedszkola opiera się na stosowaniu i systematycznym wdrażaniu nowatorskich , aktywizujący metod pracy z dzieckiem:
- Metoda nauczania matematyki – prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej;
- Metody ,,Dobrego Startu” wg. Prof. M. Bogdanowicz;
- Metody Ruchu Rozwijającego – K. Orffa, R. Labana, W Scherborne;
- Elementów metody pedagogiki zabawy.