Program edukacyjny
METODY PRACY Z DZIEĆMI- PROGRAMY EDUKACYJNE
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na wszechstronny rozwój dziecka. Jest ona dostosowana do aktualnych potrzeb społecznych. Przedszkole osiąga bardzo dobre wyniki w różnych dziedzinach swojej działalności: wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej.
Przedszkole Publiczne Nr 6, realizuje program znajdujący się na liście programów polecanych przez MEN, który jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym. Realizowany program wychowania przedszkolnego:
- "Dobry Pomysł!" - Agnieszka Kolankowska wyd. WSiP
W programie „Dobry pomysł!” zaprezentowano różnorodne aktywizujące metody nauczania i uczenia się, które pomogą nauczycielowi wspierać dzieci w:
- zdobywaniu doświadczeń i poszerzaniu wiedzy o świecie,
- budowaniu odpowiedzialności za własną naukę i samokształcenie,
- kształtowaniu samodzielności i umiejętności współpracy w grupie,
- budowaniu relacji z innymi ludźmi,
- uczeniu się otwartości na nowe wyzwania,
- kształtowaniu umiejętności przeżywania niepowodzeń i wyciągania z nich wniosków
Rozszerzenie programów stanowią autorskie metody nauczania, , programy autorskie oraz cały wachlarz dodatkowych form aktywności, takich jak: język angielski, rytmika, robotyka, logopedia, terapia pedagogiczna, zajęcia ruchowe (,, Aktywny przedszkolak”),szachy. Organizujemy szereg wycieczek edukacyjnych m.in. do kina , teatru, galerii, zoo, gospodarstw agroturystycznych. Uczęszczamy również na zajęcia edukacyjne do Centrum Nauk Przyrodniczych , Młodzieżowego Domu Kultury, Akademii Edukacyjnej, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Zapraszamy do nas ciekawych gości , jak policjant, strażak . Przygotowujemy wiele przedstawień , teatrów.
Programy i projekty poprzez realizacje których osiągane są zamierzone cele edukacyjne,
wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem nowatorskich rozwiązań:
1.,,Program czytelniczy dla dzieci w wieku przedszkolnym: Mamo, tato- poczytaj mi bajkę”- głównym celem jest popularyzowanie wśród dzieci w wieku przedszkolnym literatury dziecięcej poprzez głośne czytanie dzieciom wspólnie z rodzicami i nauczycielami przedszkola.
- zachęcanie dzieci do sięgania po literaturę dziecięcą
- rozwijanie wyobraźni dziecięcej,
- doskonalenie umiejętności językowych dzieci , w tym swobodnego wypowiadania się na zadany temat,
- wyrabianie dobrych nawyków spędzania czasu wolnego,
- wspieranie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci
- poszerzanie wiedzy o świecie
- rozwijanie umiejętności myślenia, koncentracji zapamiętywania i słuchania ze zrozumieniem,
- budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem
2. ,,Mali odkrywcy- przedszkolne eksperymenty”- umożliwia rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego.
- rozwijanie zainteresowań fizycznych i przyrodniczych
- stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem;
- kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach;
- budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy;
- budzenie ciekawości i aktywności;
- poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń;
- odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego;
- wzbogacanie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
3. Ogólnopolski Program „Uczymy Dzieci Programować”
W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktuje się jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego.
- kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- kreatywne wykorzystanie narzędzi TiK
4.,,Przedszkole Promujące Zdrowie”
- upowszechnianie wiedzy na temat przedszkola promującego zdrowie oraz informacji na temat form przedszkolnej i pozaprzedszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia;
- zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej oraz działań w zakresie promocji zdrowia;
- rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych, sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań życia codziennego;
- poprawa sposobu odżywiania;
- zwiększenie aktywności fizycznej poprzez spacery i zabawy na świeżym powietrzu, sport i rekreację;
- promocja zdrowia psychicznego.
5.,,Sztuka emocji" - Ogólnopolski Projekt Edukacyjny mający na celu przybliżenie i oswojenie dzieci ze światem uczuć i emocji za pomocą sztuki w różnych formach.
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy, wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu różnych form sztuki, doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi i zdolności interpretacji, odkrywanie talentów,
- budowanie więzi w grupie
6. ,,Zabawy ze sztuką" - Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami, rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno, udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi, kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
- doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
- przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
- wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
- doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
7. "Czyste powietrze wokół nas"- program edukacyjny dla przedszkolaków
- Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
- Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Placówka efektywnie realizuje zadania oparte na nowej podstawie programowej. Stwarza warunki do twórczej swobodnej aktywności zabawowej dzieci. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza przedszkola opiera się na stosowaniu i systematycznym wdrażaniu nowatorskich , aktywizujący metod pracy z dzieckiem:
- Metoda nauczania matematyki – prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej;
- Metody ,,Dobrego Startu” wg. Prof. M. Bogdanowicz;
- Metody Ruchu Rozwijającego – K. Orffa, R. Labana, W Scherborne;
- Elementów metody pedagogiki zabawy.